- Klantbeoordelingen: 7.2
- Voor 16:00 uur besteld dezelfde dag verzonden
- Gratis verzending vanaf € 60
Waar zitten mijn auto zekeringen
Geplaatst opDashcam op accu aansluiten
Als we een dashcam op accu willen aansluiten dan is het belangrijk dat we weten waar de zekeringen zitten in de auto.
Vanaf daar moeten we de dashcam directe power aansluiten om zo de dashcam te voorzien van stroom.
Dan is het belangrijk dat we de juiste zekering gebruiken.
Gebruik een geschakelde zekering die zodra we het contact uit zetten ook geen stroom door laat en als het contact aan staat wel stroom doorlaat.
Op die manier gaat dus de dashcam automatische aan en uit als we het contact aan en of uit zetten.
Zekering vervangen
Een zekering vervangen doe je hopelijk niet elke dag.
Daarom is het ook niet zo gek dat je niet weet waar de zekeringen in de auto zitten.
Vaak vinden we de zekeringen in het dashboard onder het stuur, daar zit een kapje die we er af kunnen halen.
Als achter dat kapje direct de zekeringen zitten dan zien we ook vaak een zekeringtrekker in het kapje zitten met een schema van welke zekering welke is.
Ook kan het zijn dat ze zekeringen aan de zijkant zitten van het dashboard.
Daar zit dan een grote kap met een kleine uitsparing, dat geeft aan dat die open kan.
Deze zit over het algemeen aan de linker kant van het dashboard.
Aan de rechterkant kan een beschermkap zitten met een sleutelgat voor het uitschakelen van de airbag van de passensier zitting.
Deze zit er als u een klein kind of een baby op de voorstoel zet, dan moet u deze airbag van de auto uit zetten.
Over het algemeen zit er achter zo een kap met een sleutel geen zekering kast, dus laat deze kap zitten.
Auto zekering onder dashboard
Als we geen afneembare kap hebben op het dashboard dan kan het zijn dat de zekering van onder het dashboard bereikbaar is.
Dan moeten onder het stuur kijken of we daar een deksel zien zitten van de zekering kast.
Vaak zijn dit witte dekseltjes met daar op een schema van de zekeringen die er zitten.
Dit dekseltje kan erg verborgen zitten diep in het dashboard, en is moeilijk waar te nemen als je op zijn kop onder je dashboard loopt te zoeken.
Om het zoeken te vergemakkelijken kennen we met de telefoon een paar foto's van onder naar boven nemen onder het dashboard.
Dan is het soms nog zoeken, maar zien we een hele bos kabels naar één plek lopen, dan is de kans aanwezig dat daar ook de zekeringkast zit.
Op een foto kunnen we dan duidelijker zoeken waar we moeten kijken.
Hou er wel rekening mee dat er ook auto's zijn waar de deksel van de zekeringkast gewoon zwart is.
Dat is dan moeilijker te zien, ook op de foto.
Opbergvakje links op dashboard
Ook een opbergvakje links op het dashboard kan een toegang zijn tot de zekeringen in de auto.
open het opbergvakje en haal deze leeg als er vol is.
Aan de bovenkant zit er meestal lipje die we moeten indrukken om zo het opbergvakje verder open te maken.
Dit kan aan de boven kant zitten maar ook aan de twee zijkanten boven in het vakje.
Door deze voorzichtig naar binnen te drukken kunt u het opbergvakje verder openen of hetemaal naar beneden kantelen.
We kunnen dan zelfs voorzichtig het hele opbergvakje er uit nemen, om zo nog meer ruimte te krijgen tot de zekeringen die er achter zitten.
Kijk wel uit met deze er weer terug in te zetten dan de onderkant op de juiste methode is terug gezet.
Als deze scheef zit of niet helemaal goed zit kan het opbergvakje niet of slecht sluiten.
Voorzeer dit niet, er kan zomaar wat afbreken.
Dan heb je een opbergvakje wat niet meer normaal dicht kan en dat kan best storend zijn.
Zekering kast bij Volvo
Bij de meeste Volvo's zitten de zekeringen aan de passagiers kant onder het dashboard kastje achter het tapijt waar de voeten normaal staan.
Hier voor moeten we twee lagen tapijt voorzichtig naar voren halen om zo bij de zekering kast te komen.
Deze zekeringkast bestaat vaak uit twee zekeringkasten naast elkaar.
Allebei met hun eigen deksel.
Kijk dus goed welke zekering kast we nodig hebben voor het aansluiten van een dashcam.
De ene zekering kast heeft alleen maar constante stroom zekeringen en de vaak wat kleinere zekeringkast heeft de geschakelde zekeringen.
Willen we een dashcam aansluiten dan doen we dit vaak met een geschakelde zekering.
Zo gaat de dashcam aan en opnemen zodra het contact aan gezet wordt.
Zo hebben we altijd beeld als we rijden en dat is toch het belangrijkste als we een dashcam gebruiken.
Zekering kast bij de BMW
De oudere BMW's hebben in het handschoenenkastje een verborgen ruimte waar achter de zekeringen zitten.
Deze moeten vanuit het handschoenenkastje openen door de twee draaiknoppen te verdraaien en het paneel weg te nemen.
Dan zien we daar achter in tegen het brandscherm de zekeringen zitten.
De ruimte om daar iets te doen is erg klein en je kan ook heel moeilijk zien wat je doet.
Verstandig ook even van deze zekeringkast een duidelijke foto te maken met de telefoon.
Zo kan je controleren of je de zekering die je moet vervangen ook daadwerkelijk in de juiste positie hebt terug gestoken.
Heeft u een nieuwer model BMW , dan heeft u waarschijnlijk de zekeringen achter in de auto zitten.
Open de kofferbak en kijk aan de zijkant van de bekleding of daar iets zit wat u open kunt maken.
Meestal zit hier iets van een uitsparing of een soort kuntstof slot.
Als we deze openen dan zien we daar een hele batterij aan zekeringen zitten.
Hier kunt u de beste zekering uit zoeken die u nodig heeft.
Wel een nadeel dan we een rode voedingskabel van uit de kofferbak naar voren moeten leggen en netjes moeten weg werken.
Voor in en onder het dashboard kunt u dan de directe power aansluiten.
Om van daar uit de dashcam te voeden met de stroom van de auto.
Leg alleen een rode veilige stroom kabel aan naar voor in de auto, de aarde kunnen we van onder het dashboard gebruiken.
De aarde moet een goed aardpunt zijn die ook daadwerkelijk de aarde van de auto is.
Dit kunnen we doormeten met een multimeter.
Gebruiken we geen goede aarde dan zal de dashcam soms wel en soms niet aan gaan, en dat is niet wat we willen.
Zekeringen in een Mercedes
De Mercedes heeft natuurlijk ook zekeringen.
Alleen bij Mercedes is het moeilijk om te zeggen waar ze zitten.
Dit heeft niets te maken met bouwjaar maar met model van de Mercedes.
De ene Mercedes heeft ze zitten achter te tapijt bij de bijrijdersstoel onder het dashboard, maar bij de andere zitten ze bij het reserve wiel achter in de kofferbak.
Dis is dus even goed kijken waar ze kunnen zitten.
Voordeel het zijn geen moeilijk bereikbare plaatsen dus even de bescherm plank in de kofferbak optillen zodat we het reservewiel zien liggen.
Dan zullen we als ze daar zitten de zekeringen tegen de achter bank aan zien zitten.
Deze zekeringen zijn niet te missen als ze daar liggen.
Ze zijn niet beschermt met een zekering kast deksel, dus we zien ze daar snel genoeg zitten.
Zekeringen in een Chrysler
Net zoals bij de Mercedes heeft de Chrysler de zekeringen of voor onder het dashboard zitten of in de kofferbak.
Deze liggen achter (onder) de beschermplank in de kofferbak ook bij het reservewiel.
Voordeel is dat ze bij de Chrysler niet diep in de kofferbak zitten maar bijna direct tegen het achter schot.
We kunnen er dus makkelijk bi.
Het is een vrij kleine zekeringkast maar alles van in de auto gebeurt zit hier in.
Ook voor het aansluiten van een dashcam via de zekeringen moeten we hier ook een veilige rode kabel van achter naar onder het dashboard weg werken.
Onder het dashboard sluiten we de directe power aan om zo de dashcam te laten werken in een Chrysler.
Zekeringen zoeken in u auto
Staat u auto hier niet bij vermeld of ziet u op de bovenvermelde positie geen zekeringen zitten.
Dan kunt u heel simpel even kijken in het boekje wat bij de auto hoort.
Hier in kunt u achter in bij de index zoeken naar zekeringen, en op die pagina zullen de verschillende posities worden vermeld.
Let er wel op dat we voor het aansluiten van een dashcam altijd en alleen de zekeringen gebruiken die voor het interieur bedoelt zijn.
Ga geen zekeringen gebruiken vanuit de motor ruimte.
Ten eerste is het niet eenvoudig van uit de motorruimte naar het interieur te komen.
Dan moeten we altijd door het brandscherm van het motorcompartiment heen.
Hier lopen vaak meerdere kabels dat je die niet wil beschadigen.
Beschadigen we wel een klein stukje van zo een kabel dan kan de computer van de auto foutmeldingen blijven aan geven.
Dit hoeft niet gelijk te beuren maar kan in de loop van de tijd gebeuren.
Vaak is zo een kabelboom zo dik dan je er bijna geen kabel meer bij krijgt.
Proberen we dit wel dan kan een klein beetje schade aan een kabel eenvoudig gebeuren,
Wordt de motorcompartiment dan vochtig dan kan deze beschadigde kabel een lek spanning krijgen.
Dit is iets wat de computer van de auto gelijk ziet, alleen weten we niet welke kabel er is beschadigt en kan de computer een sensor aanwijzen die verbonden is met deze beschadigde kabel.
Dan hebben we niets in de gaten en ineens gaat er een lampje branden of we krijgen een melding vanuit de computer.
Als zo een kabel is beschadig is deze niet te repareren.
Dan moet de auto naar de garage om deze professioneel te laten vervangen.
Dan praat ik alleen over een lampje wat er gaat branden of een melding die we misschien krijgen.
Maar is de kabel te erg beschadigt dan is het misschien geel lampje wat gaat branden, of het is geen melding die we krijgen in het display.
Een beschadigde kabel kan zeer eenvoudig brand veroorzaken, zeker als deze kabel door of van uit de motorcompartiment komt.
Een klein beetje olie in of op zo een kabel kan zeer warm worden en dus snel in de brand vliegen.
Veilig iets aansluiten in de auto
Als dan de auto door de verzekering wordt gecontroleerd en ze zien dat er op een niet veilige manier een kabel zelf in aangebracht.
Dan bedanken ze u voor het jaren lang premie betalen.
Maar ze zijn dan niet verplicht u de schade te vergoeden.
u heeft zelf op een niet toegestane methode een verandering aan de kabelboon gedaan.
En laten u misschien nog wel de kleine lettertjes zien in de polis.
Dit is niet alleen bij het aansluiten vanuit het motorcompartiment.
Ook als u in de auto zelf iets aansluit op een door hun niet veilige manier dan kunnen ze weer terug vallen op die kleine lettertjes.
Gebruik daarom alleen veilige manieren om iets aan te sluiten in de auto. zoals een zekeringhouder om het veilig en goed werkend aan te sluiten.
Het is heel simpel iets aansluiten in de auto
Als we iets aansluiten waarbij we een kabel moeten beschadigen door knippen of strippen van bestaande kabels in de auto.
Dan is het niet veilig volgens de verzekeringen.
Dat is natuurlijk best logische, als je de bestaande kabels gaat beschadigen vervat de garantie van de fabriek, ook al is het een oudere auto.
De fabriek heeft alles zo aangesloten dan we op die manier niet zomaar kortsluiting of brand kunnen krijgen.
Gaan we nou zelf iets aansluiten en we moeten daarbij een kabel knippen of strippen om dat wat we willen aansluiten aan te sluiten.
Dan beschadigen we de bestaande goed gekeurde kabels.
En dat is niet wat als veilig wordt beschouwd.
En ja de verzekering is er niet om u zelf gemaakte fouten op te lossen en zullen er alles aan doen om niet te hoeven te betalen.
Al is de eventuele brand ergens anders door ontstaan, zal de verzekering gaan zoeken, en vinden ze dat aansluitingen die volgens hun niet veilig zijn.
Dan zullen ze u erg bedanken.
Daarom veilig iets aansluiten
Gebruik voor het aansluiten altijd een veilige zekering adapter die passend is met de zekeringen die worden gebruikt in de auto.
Niet goed passende zekering adapters kunnen uit de zekering kast vallen.
En dat kan een storing in de computer van de auto veroorzaken.
En kan de auto stil gezetten door de storing die aan gegeven wordt.
Dat voelt ook niet echt veilig.
welke zekeringen zitten er in mijn auto
Om te weten welke zekeringen er in u auto zitten is het als eerste belangrijk dat we weten waar de zekeringen zitten in de auto.
Dan hebben we hier boven proberen uit te leggen.
In de auto's die in Europa rijden en worden verkocht worden 4 modellen zekeringen gebruikt.
Om nou de juiste zekering te kopen die we nodig hebben is het dus belangrijk te weten welke van de 4 modellen we nodig hebben.
Dit kan op een simpele manier.
Zoek eerst de zekeringkast op in u auto.
Meet dan door welke zekering onderbroken wordt door het contact.
Maak een foto van de zekering kast en haal die zekering er even uit die we nodig hebben, Doe dit alleen als het contact van de auto 100% op uit staat.
Als het contact wel aan staat en we halen een zekering uit de auto, dan kan de computer aan geven dat er een fout is waargenomen.
Dat betekent dat u met de auto naar de garage moet om de computer te laten resetten of om die melding er uit te laten halen.
Onnodige kosten die we kunnen besparen door er zeker van te zijn dat het contact uit is.
En niet aan te zetten zonder dat de zekering op de juiste positie is terug gezet.
Als we dan de zekering er uit hebben kunnen we die ook even op de foto zetten.
Dan kunt u in alle rust goed bekijken welke zekering of zekering adapter moet kopen die past bij de zekeringen die gebruikt worden in de auto.
Dit voorkomt weer een hoop tijd als u de zekering of zekering adapter heeft gekocht en het blijkt de verkeerde te zijn.
De meest gebruikte zekeringen in Europa
De meest gebruikte zekering in de auto's die in Europa rijden zijn de mini zekering.
Hier de afmetingen:
Klik op de afbeelding als u deze zekering adapter nodig heeft
Ander nog steeds veel gebruikte zekering is de normale zekering
Klik op de afbeelding als u deze zekering adapter nodig heeft
Een andere steeds meer voorkomende zekering is de Mini LOW of mini laag genoemd
Klik op de afbeelding als u deze zekering adapter nodig heeft
Een nieuwe zekering die steeds meer gebruikt wordt in Europa is de Micro 2 of de Micro II
Dit is een smalle zekering niet te vergelijken met andere afmetingen zoals hier boven.
Klik op de afbeelding als u deze zekering adapter nodig heeft
Komt u er niet uit neem dan contact met ons op en stuur de foto van u zekering naar ons.
Dan kunnen wij wel kijken welke zekering u nodig heeft
Kijk hoe we een dashcam kunnen aansluiten door te klikken op de groene button
Voor het aansluiten van een dashcam in een elektrische of hybride auto moeten we op andere dingen letten.
We hebben daar een hele pagina aan gewijd, omdat een elektrische auto of een hybride iets heel anders is dan de normale verbrandingsmotor.
Dit vergt een hele andere aanpak om een dashcam aan te sluiten in een elektrische auto of een hybride auto.
Het aansluiten van een dashcam in een elektrische auto of hybride auto kunnen we beter overlaten aan de professionals.
Druk op de groene knop om te gaan naar de pagina, het aansluit in een elektrische of hybride auto